"Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim ialah belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya."
(Hadis riwayat Ibnu Majah).

Saturday, December 17, 2011

Bahulu kampung...

 .... entah kenapa masa2 sekarang ni , aku teringat2  zaman dulu2, ingat arwah abah, ingat masakan mak, kena rotan dgn mak, lari keliling rumah,  ingat rumah  masa aku kecik, ingat tempat aku bermain ..... sedihhhh ... kalaulah masa boleh berundur, teringin sgt kembali pd zaman itu, zaman budak2....hanya tau main,  makan, .... rutin stp hari bangun tidur mesti kemas rumah... orng pompuan kannn...

Kerja aku menyapu daun kering bawah pokok nangka ... pandai betul mak bg kawasan (pokok nangka kan jenis luruh daun...  bnyk pulak tu), dah siap keja baru boleh main, main masak2... habis pokok bunga mak, pokok ubi,  ulat gonggok pun aku masak jadi kan lauk, hiiiii ... masa tu X tau geli.
Dah boring,  panjat pokok ubi gajah pulak. Duduk atas pokok tak turun2...

Malam, mengaji bersuluhkan lampu pam minyak tanah. Saat paling aku suka, bila mentol kertasnya bocor ...kena pergi kedai beli mentol, lambatttt sgt balik, sbb nak ngelat,  X nak ngaji ...

Bahulu ini ... sangat2 mengimbau kenangan lama, tanpa butter atau marjerin dan bahan penaik,... sgt sempoiii.   Dulu mak selalu buat kek, kuih dan segala...., jemur dulu tepung, gula ...X tau sbb apa .
Sekarang dah tua, dah tau dah sbb apa... nak bagi kek ringan rupanya

Dulu kek butter susah nak jumpa, kalau ada pun kat kedai kek cina,  apatah lagi kek berkrim (dulu semua kek ada krim dipanggil kek hari jadi ... walaupun X da birthday sape2 pun) ....

Bahan dan Cara :
3/4 cawan gula pasir
1 cawan tepung gandum
3 biji telur saoz sederhana
sedikit esen rose dan pewarna ros

  1. Pukul telur dan gula - sampai kembang
  2. Masukkan tepung - pukul lagi sampai agak sebati
  3. Masukkan esen rose
  4. Ambil 1 senduk, campurkan pewarna
  5. Alas loyang, tuang adunan berselang-seli
  6. Bakar 170 dgree, anggaran masa 1/2 jam -  40 min 


No comments: