"Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim ialah belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya."
(Hadis riwayat Ibnu Majah).

Saturday, August 6, 2011

Sg. Besi .... aku datang lagi

Pekan Sg. Besi, setelah 10 thn ... aku datang lagi. Dulu aku tinggal di Sri Petaling ... kebanyakkannya komuniti Cina... jadi tpt terdekat adalah Sg Besi ... Di sinilah tempat aku mencari keperluan harian seperti barang dapur, tempah baju kurung, makan tengahari (weekend jer) dan beli kuih muih. Kat Bazar Ramadhan di sini, aku belajar makan lompat tikam..hu hu hu.

Pekan lama ... sgt klasik.. tapi kini,....telah banyak perubahan yg
dilakukan tanpa mengambilkira historical value yg ada



 Bubur lambuk...perghh ... dah lama X makan... Dulu byk kali hubby ambil kat
Masjid Sg. Besi  ... berkejar balik kerja singgah sini, sanggup beratur panjang sbb anak
isteri menunggu bubur lambuk di rumah....sedihhh ... Skrng, Sofi dah besar, abah
beratur panjang lagi...setelah 10 thn tak beratur cam dulu....




 budak muda yg menggoreng puyuh ni... . kesian tengok muka dia...nampak letih.

 



Sofi suka gulai kawah... tapi tersalah beli gulai daging




Nekbat, manisan Kelantan ... sedap sangat2. Susah nak jumpa kat sini. Bentuknya macam bahulu


 
Putu mayam.. India Muslim yg menjualnya ... makanan nostalgia ...
masa kecik2 dulu ... ada motor putu mayam lalu, depan rumah dan mak selalu beli...




Juadah berbuka puasa weekend pertama... ringkaskannn ...
Hidangan kuih diletak atas alas yg aku panggil saperah... tp hubby aku panggil
seperoh. Batik Terengganu...X tau lah sekarang ni masih dijual lagi atau tidak, ...
ni pun aku jumpa kat Kompleks Kraf Jalan Conlay
 

No comments: