"Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim ialah belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya."
(Hadis riwayat Ibnu Majah).

Monday, November 26, 2012

Sambal ketuk



dah lama  tak makan sambal ni ... kalau kat rumah mak di JB inilah sambal belacan ... ada juga org panggil sambal ketuk ... Sambal ni kering .... kat tempat lain pulak sambal belacan ialah sambal yang cair dan diperah asam limau. ...Dulu masa aku duduk di Johol, Negeri Sembilan.. nenek tuan rumah sewa, selalu buat sambal mcm ni sebijik sama... cara buatnya pun sama .... mungkin sambal ini sambal orang zaman dulu kot... sekarang dah tak jumpa kecuali... belajar dari orang lama dan buat sendiri di rumah.




bahan2 nak buat sambal ketuk : 4 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, 5 biji cili padi sedikit belacan, semua ini di goreng dgn sedikiiiit shj minyak.... ditambah dgn sedikit ikan bilis goreng.

 Cara : tumbuk semua bahan kecuali ikan bilis, campurkan sedikiiiit gula sebab nak balance belacan yang masin dan akhir sekali baru masukkan ikan bilis yg ditumbuk kasar. Rasa sambal ni agak pedas dan yang best .... bunyi kruk kruk kruk ... ikan bilis garing dan sedap dimakan dengan nasi berlauk kuah lemak.


No comments: